10年まえの作品をきのうのことのように。いまさら掲載。

遥かカナダ、モントリオールから完全に気怠いドリームポップ、ブルーハワイ。ブルーハワイ曰く 「Blue hawaii Makes far away music. 」 とのこと。確かに遥か彼方の水平線を眺めているような、遠い記憶を呼び起こすようなレイヤー・シンセ・サウンドとリヴァーヴ感たっぷりの伸びやかな女性ヴォーカルに包まれた、気だるい真夏の暑さで眩暈をおこすアンニュイな楽曲が並んでいます。

Blue Hawaii is the songwriting, production, and DJ project of Raphaelle ‘Ra’ Standell and Alexander ‘Agor’ Kerby. After some four years apart, the duo rekindled their creative flame in 2016 and begun writing music about an intimate relationship Ra was experiencing mostly over instant messaging, sparking ideas about the meaning of closeness in our highly connected world. Tenderness is a concept album which brings forth the challenges of handling relationships online. Maintaining closeness over distance and a need for more tenderness between each other – both in real and virtual life – are important themes in the album’s progression. The album draws upon influence from 90’s dance tracks and deep disco cuts, often mixed with Ra’s acoustic guitar playing. It unfolds like a play and each song being supported by shorter interlude pieces: skits, phone calls, acoustic demos, real life samples and quiet left-turns. “Free At Last” opens as a smooth house jam with a half-spoken vocal, rasping out the bittersweet tear between the end of Ra’s last relationship and her budding self-confidence. The listener is guided through the many other phases of letting go: pining, anger, nostalgia, forgiveness, and abandonment, until reaching the title track, “Tenderness”. Here the strength which Ra has been searching for is boldly stated: “I learn to greet the day, with as much tenderness as if I were laying in your arms, learning how to be alone without you, and happy to be with me”. 

In my heart I felt In my heart I felt
In my heart I felt In my heart I felt
Dream love This mine

『Untogether(別離)』を経て『Tenderness(優しさ)』へ! 元々はカップルであった二人が紆余曲折を経て辿り着いたネクスト・ステージ。エレクトロニック・ドリーム・ポップ・デュオBlue Hawaiiの4年ぶりとなる待望の新作。 モントリオールのアート・ロック〜エクスペリメンタル・ポップ・バンド、Braidsのメンバーで、近年はMax CooperやJon Hopkinsの作品にフィーチャーされるなど、そのヴォーカル・パフォーマンスには高い評価を得ているRaphaelle Ra' Standellと、トラックメイカー、AlexanderAgor’ Kerbyによるデュオ・プロジェクト、Blue Hawaiiの2013年の傑作『Untogether』以来となるニュー・アルバムが完成。 前作をリリースしてからRaphaelleはBraidsとしての活動に精力を注ぎ、AlexはLAとベルリンを往来し、様々なディープなダンス・ミュージックに精通していった。未発表曲の発表やBrian Frescoに楽曲「Higher」にChance The Rapperと共にフィーチャーされるなどのトピックはあったもののBlue Hawaiiは実質的に活動休止状態にあったが、2016年に2人の創造への熱意は再燃し、本作の制作へと至る。Raphaelleはインスタント・メッセージでのやり取りで主に感じていた、現代の他者と容易に繋がることができる世界の親密な関係性に関してアイデアを閃き、曲を書き始めた。 本作『Tenderness』はオンラインでの関係のみで制作することに挑戦したコンセプト・アルバム。インターネット上の実際の距離を超えた関係の近さにおける、現実と対比したヴァーチャルな優しさや責任感がアルバムの進行上の重要なテーマとなっている。(同じリビングにいながら携帯電話でやり取りをしている2人のジャケット写真からそのコンセプトが窺える) 主に90年代のダンス・トラックやディープ・ディスコ・カッツの影響を感じさせるサウンドを基軸にRaphaelleのアコギのプレイをミックスすることでトラックが構築されていった。 スムースなハウス・ジャムにRaphaelleの語りかけるようなヴォイスが徐々に熱を帯びていく「Free At Last」で幕を開け、続く「No One Like You」ではBlue Hawaiiらしいエモーショナルなメロディと表現力豊かなヴォーカルが伸びやかに躍動し、ストリングスの音色をアクセントに展開し、後半には80年代のディスコのサンプリングが心地よく盛り上げる「No One Like You」へと流れる。フロア・ライクなアッパーな4つ打ちが印象的な「Versus Game」、メロウなホーンが印象深く引き込まれる瞑想的なR&B「Younger Heart」、ローファイ・ハウスなタイトル・トラック「Tenderness」など、Blue Hawaiiならではのテイストで展開し、その中で、怒り、ノスタルジア、許し、放棄など様々な感情が聴き手にに去来する。 本作は「Bjork meets the xx and DJ Koze」とも称されており、本作のドリーミー且つダンサブルなサウンドは間違いなくBlue Hawaiiの現時点での最高傑作。

したの女性たちは、90年代風メイクってことらしいが、さっぱりわからんのね

ゴートゥートチギ

Blue Hawaii – I Felt Love